20 sty 2015

Najprostsza na świecie surówka z kiszonej kapusty mojej Mamy


Surówka z kiszonej kapusty to klasyka w czystej postaci. Jeden z kultowych dodatków do obiadu, kolacji, przegryzki. Pasuje do mięs, ryb, klusek, kanapek, wytrawnych wypieków i wielu innych dań. Jest pyszna i bogata w witaminy oraz wartości odżywcze. Kapusta kiszona, tak jak ogórki, to naturalny probiotyk, więc jeśli nie jecie jogurtów, zainwestujcie w dobrą, najlepiej domową, kiszoną kapustę.

Przepis, który chcę wam dzisiaj przedstawić, to wspólnie dzieło moje i mojej Mamy. Ona jest moją inspiracją, wszystkiego mnie nauczyła i konsultuję z nią większość moich pomysłów. Ostatnio zadzwoniłam i zapytałam: Mamuś, jak zrobić surówkę z kiszonej kapusty, jeżeli nie mogę użyć cukru? Mama podała mi idealny przepis. W Jej wersji była cebulka, ja zastąpiłam ją delikatniejszym porem i dodałam świeżą natkę pietruszki. W ten sposób powstała lekka, orzeźwiająca, słodko-kwaśna surówka, która zniknęła jeszcze przed obiadem.

Składniki na 2 duże porcje:
  • 300 g kiszonej kapusty
  • 1 duża marchewka
  • 1 słodkie jabłko
  • pół pora, drobno pokrojonego
  • pół pęczka natki pietruszki
  • szczypta świeżo mielonego czarnego pieprzu
  • 2-3 łyżki oliwy extra vergine
Kapustę, jeśli jest zbyt kwaśna, przepłukać wodą, przesiekać kilka razy nożem, aby surówkę wygodnie się jadło. Kapustę umieścić w większej misce. Resztę warzyw i jabłko umyć pod bieżącą wodą. Marchewkę, obrać i zetrzeć na tarce o średnich oczkach. Jabłko pokroić w ćwiartki, wyciąć gniazda nasienne i zetrzeć na tarce, na tych samych oczkach, co marchewkę. Natkę pietruszki drobno posiekać, a pora cienko pokroić. Wszystkie składniki dodać do kapusty, polać oliwą i dokładnie zagnieść rękami. Tylko w ten sposób smaki się przegryzą a składniki staną się miękkie i delikatne. Surówkę odstawić na co najmniej pół godziny. Po tym czasie spróbować i w razie potrzeb doprawić pieprzem lub odrobiną soku z cytryny albo limonki.

Smacznego!

Brak komentarzy: